Постинг
12.11.2010 10:00 -
Българското образование - ПРОБЛЕМИ - част 1
Отдавна дипля една тема за българското образование и проблемите в него. Те са толкова много, че мога да напиша роман конкуриращ Война и мир по обем, но аз ще се спра на това което считам за най-важно. Преди да продължа обаче казвам, че това е само и единственно мое мнение. Целта на тези постове е да се проучи и провокира създаването на гражданско общество, което да се включи в диспут с Министерството на Образованието (МО). Ще кажете химера. Химера или не трябва да се почне от някъде, като дори и самото министерство беше обявило подобен публичен диспут, който не стана ясно, колко е публичен, провел ли се е изобщо и какви са резултатите от него. Идеята всъщност тръгваме да е обсъждаме от тук:
http://metsababa.net/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=177
Днес ще започна с проблем номер 1 (който в никакъв случай не е най-важен не го приотизирам по-никакъв начин от останалите проблеми) - СПОРТЪТ.
Съвсем наскоро, по новините (ако се не лъжа Канал 1) даваха за фалшивите бележки в училищата и казаха, че около 30% от учениците в по-горните класове са се освободили от физическо и масово не желаели да посещават, часовете по физическо. По-страшното обаче беше, че половината от родителите на тези ученици, знаели за това и подкрепяли децата си.
Спомням си как в гимназията във всеки свободен час играехме футбол. Как дори бягахме от час за да играем футбол и какъв кеф изпитвахме като дойдеше време за поредният час по физическо т.е. футболен мач.
Излишно е да споменавам клишета за болното ни общество, % деца с наднормено тегло и т.н, т.н. проблеми породени от липсата на спорт.
Излишно е да споменавам и клишета на какви добродетели и характер, възпитава спорта сред децата.
В последните години нашето образование се опитва да взаимства много от западното. Въведоха се тестове и разни други психо методи от американското образование, но как пък никой не видя най-положителното нещо в САЩ - отношението и обвързването на училищата със спорта. Ако има нещо в което Шатите са номер 1 - то това е точно спорта в училищата. Колежанските турнири и отбори и т.н.
Ще кажете ама те там са рекордьори по дебелащина. Така е, НО това се дължи на гадната храна с която се тъпчат, която навлиза и у нас, но слава Богу е в много по-малки количества.
Базите обаче са в плачевно състояние. Да допуснаха го това, но за въпросните бази не е нужно чак толкова голямо финансиране, а и то може да бъде намерено от евро програми, а и от програми на министерството. След като може да се сменят всички дограми и се намериха пари за дограми, то явно могат да се намерят пари и за ремонт на спортни салони, баскетболни и футболни игрища.
Тук мога да развия темата и за сътрудничество със спортни клубове, които срещу някакво елементарно финансиране на топки/уреди и т.н. да търсят таланти само и единственно за своя си отбор. Разбира се въпросните клубове трябва да имат далновидно управление, но това е една друга тема.
От тук нататък - създаване на отбори на училищата и провеждане на градски, областни и държавни първенства. Представете си победите в такива турнири каква чест и какъв имидж ще носят на съответното училище.
За целта обаче трябва да се променят изцяло часовете по физическо. Вместо сегашните крайно недодастатъчни 2 часа (час и двайсет минути седмично!), да станат всекидневни. При това да не се правят безмислени и досадни упражнения тип кълбета и тем подобни глупости отблъскващи децата от часовете по физическо, а да бъдат единни за целият випуск и всеки да отива в отбора в който е записан да участва. Така например 5 класа по едно и също време ще има трернировка по футбол/баскетбол или каквото е там.
За целта обаче трябва да има треньори, вместо учители.
От тук ползата ще бъде за всички нас и за държавата:
1. По здрави деца.
2. Спорта държи децата далеч от дрога и други глупости.
3. Много добра подхранка за създаване на елитни спортисти.
Изгодата е огромна, инвестицията не много голяма, трябва само някоя умна тиква в МО да го осъзнае и да го оргранизира в държавна политика. Разбира се съвместно с министерството на спорта.
(следва част 2 - модернизация на учебните предмети)
http://metsababa.net/phpBB3/viewtopic.php?f=22&t=177
Днес ще започна с проблем номер 1 (който в никакъв случай не е най-важен не го приотизирам по-никакъв начин от останалите проблеми) - СПОРТЪТ.
Съвсем наскоро, по новините (ако се не лъжа Канал 1) даваха за фалшивите бележки в училищата и казаха, че около 30% от учениците в по-горните класове са се освободили от физическо и масово не желаели да посещават, часовете по физическо. По-страшното обаче беше, че половината от родителите на тези ученици, знаели за това и подкрепяли децата си.
Спомням си как в гимназията във всеки свободен час играехме футбол. Как дори бягахме от час за да играем футбол и какъв кеф изпитвахме като дойдеше време за поредният час по физическо т.е. футболен мач.
Излишно е да споменавам клишета за болното ни общество, % деца с наднормено тегло и т.н, т.н. проблеми породени от липсата на спорт.
Излишно е да споменавам и клишета на какви добродетели и характер, възпитава спорта сред децата.
В последните години нашето образование се опитва да взаимства много от западното. Въведоха се тестове и разни други психо методи от американското образование, но как пък никой не видя най-положителното нещо в САЩ - отношението и обвързването на училищата със спорта. Ако има нещо в което Шатите са номер 1 - то това е точно спорта в училищата. Колежанските турнири и отбори и т.н.
Ще кажете ама те там са рекордьори по дебелащина. Така е, НО това се дължи на гадната храна с която се тъпчат, която навлиза и у нас, но слава Богу е в много по-малки количества.
Базите обаче са в плачевно състояние. Да допуснаха го това, но за въпросните бази не е нужно чак толкова голямо финансиране, а и то може да бъде намерено от евро програми, а и от програми на министерството. След като може да се сменят всички дограми и се намериха пари за дограми, то явно могат да се намерят пари и за ремонт на спортни салони, баскетболни и футболни игрища.
Тук мога да развия темата и за сътрудничество със спортни клубове, които срещу някакво елементарно финансиране на топки/уреди и т.н. да търсят таланти само и единственно за своя си отбор. Разбира се въпросните клубове трябва да имат далновидно управление, но това е една друга тема.
От тук нататък - създаване на отбори на училищата и провеждане на градски, областни и държавни първенства. Представете си победите в такива турнири каква чест и какъв имидж ще носят на съответното училище.
За целта обаче трябва да се променят изцяло часовете по физическо. Вместо сегашните крайно недодастатъчни 2 часа (час и двайсет минути седмично!), да станат всекидневни. При това да не се правят безмислени и досадни упражнения тип кълбета и тем подобни глупости отблъскващи децата от часовете по физическо, а да бъдат единни за целият випуск и всеки да отива в отбора в който е записан да участва. Така например 5 класа по едно и също време ще има трернировка по футбол/баскетбол или каквото е там.
За целта обаче трябва да има треньори, вместо учители.
От тук ползата ще бъде за всички нас и за държавата:
1. По здрави деца.
2. Спорта държи децата далеч от дрога и други глупости.
3. Много добра подхранка за създаване на елитни спортисти.
Изгодата е огромна, инвестицията не много голяма, трябва само някоя умна тиква в МО да го осъзнае и да го оргранизира в държавна политика. Разбира се съвместно с министерството на спорта.
(следва част 2 - модернизация на учебните предмети)
1.
анонимен -
Министерство на образованието ли?!? Какво е това?
12.11.2010 11:54
12.11.2010 11:54
Оставам с впечатление, че в министерство на образованието работят слепци, които на всичко отгоре са и глухи. Не искам да засягам темата за интелигентността им, а по-скоро за професионализма им. Да променяш закона за народната просвета и да правиш нов закон за образованието, в който са залегнали напълно неизпълними задачи............ е като да си ушиеш рокля с 5 размера по-малка от твоя и после да се нъпъваш да я облечеш!
цитирай
2.
cchery -
Напълно подкрепям идеята за създаване на гражданска общност по въпросите
12.11.2010 11:57
12.11.2010 11:57
за българското образование. Стана ми пределно ясно, че промяната няма да дойде от властта. А ние като родители сме длъжни да я започнем. Трябва родителите да настояват, да натискат, да искат, не да чакат на "държавата". За да има спорт в училищата, трябва да го доведем ние. С желанието, което сме възпитали у децата си към спорта.
цитирай
3.
анонимен -
ti dobre li si brato ?
vzemash li si ...
12.11.2010 21:08
12.11.2010 21:08
ti dobre li si brato ?
vzemash li si redovno lekarstvata?
цитирайvzemash li si redovno lekarstvata?
4.
анонимен -
Ако само това е проблема - с мед да го намажеш!
12.11.2010 22:08
12.11.2010 22:08
За спорта съм съгласна, но защо не се запитаме научихме ли децата си да спортуват? Тичаме ли сутрин с тях или играем на футбол или баскетбол в събота? В неделя карахме ли заедно колело? Май е по-добре да си починем, а те в училище ще ги научат! Не, всичко е въпрос на навик, а той се създава от родителите! Та по този повод - "нека всеки оправи първо своята градинка, а когато всички градинки са чисти и градчето ще изглежда добре"!
Иначе, за часовете по физкултура съм съгласна - не са като едно време! Няма покриване на нормативи, няма успоредки и магарета в салоните, но сега пък има уреди за фитнес, които децата бързо чупят. Има маси за тенис, баскетболни кошове и игрища за футбол - само желание да имат децата! А часове има - отпуснаха по 1 час седмично за туризъм, но къде да ги заведеш?! Природата вече не е каквато беше - навсякъде коли, мръсотия - какво да видят тия деца, чист въздух ли да подишат? А и масово родителите не ги пускат, защото тези часове се реализират в събота /за да се съберат няколко часа и да могат наистина децата да се поразходят, тези часове се взимат не всяка седмица по един, а няколко часа в един от почивните дни на месеца/, а тогава повечето софиянци са по родните места! А колко родители заминават още в петък и пишат бележки на класните, че по домашни причини детето пропуска часовете? На какво ги учим - училището не е толкова важно, часовете също! После, когато детето само трябва да реши да влезе в час или да скочи до близкото кафене нали се досещате какво ще е решението му - та нали ние сме го научили, че часа не е толкова важен, ще се справи и без учителя!
цитирайИначе, за часовете по физкултура съм съгласна - не са като едно време! Няма покриване на нормативи, няма успоредки и магарета в салоните, но сега пък има уреди за фитнес, които децата бързо чупят. Има маси за тенис, баскетболни кошове и игрища за футбол - само желание да имат децата! А часове има - отпуснаха по 1 час седмично за туризъм, но къде да ги заведеш?! Природата вече не е каквато беше - навсякъде коли, мръсотия - какво да видят тия деца, чист въздух ли да подишат? А и масово родителите не ги пускат, защото тези часове се реализират в събота /за да се съберат няколко часа и да могат наистина децата да се поразходят, тези часове се взимат не всяка седмица по един, а няколко часа в един от почивните дни на месеца/, а тогава повечето софиянци са по родните места! А колко родители заминават още в петък и пишат бележки на класните, че по домашни причини детето пропуска часовете? На какво ги учим - училището не е толкова важно, часовете също! После, когато детето само трябва да реши да влезе в час или да скочи до близкото кафене нали се досещате какво ще е решението му - та нали ние сме го научили, че часа не е толкова важен, ще се справи и без учителя!
Анонимката от номер 3 и аз да ти го начукам...
цитирайНомер 4 - гледаш много елементарно на проблема. Аз ти говоря за масов спорт, който трябва да се случва точно в училищата.
Аре обясни ми как да играя футбол в събота. Аз на едната врата, той на другата ??? Футбол се играе от поне 10 човека на малки вратички - от къде да ги изкопая? Да мога да поритвам с него в събота. Мога да метнем 2-3 коша, НО не и да играя футбол или баскет.
Чувството да си част от отбор възпитава много характера. Как точно да го осигуря това чувство с джъткането събота и неделя? Или може би аз да организирам спортни турнири с баджанака, шурето, чичката и още 2-3-ма роднини?
цитирайАре обясни ми как да играя футбол в събота. Аз на едната врата, той на другата ??? Футбол се играе от поне 10 човека на малки вратички - от къде да ги изкопая? Да мога да поритвам с него в събота. Мога да метнем 2-3 коша, НО не и да играя футбол или баскет.
Чувството да си част от отбор възпитава много характера. Как точно да го осигуря това чувство с джъткането събота и неделя? Или може би аз да организирам спортни турнири с баджанака, шурето, чичката и още 2-3-ма роднини?
е легалният начин за рекет. Да се изцедат малко кинти от родителите в посока някоя наша фирма.
Все пак 75 кинта за екскурзия с една нощувка не е по джоба на всеки.
А да сте се замисляли, че родителите искат да са с децата си през уикенда. Или по лесно е да ги наречете селяни, поради синята столичанска кръв течаща във вените ви.
цитирайВсе пак 75 кинта за екскурзия с една нощувка не е по джоба на всеки.
А да сте се замисляли, че родителите искат да са с децата си през уикенда. Или по лесно е да ги наречете селяни, поради синята столичанска кръв течаща във вените ви.
Искам да бъда с децата си събота и неделя!!!! Да, искам! Достатъчно ми е, че през седмицата съм по 8 часа на работа, още един в път до и оттам, и се виждаме изморени вечер.......... След като има модул Туризъм за по 1 час седмично, нека да бъде даден на някоя спортна школа и да се провеждат тренировки тогава!
Това пък със софия и другите градове как........ не ви омръзна бе. Няма да се махна от София, защото София е моята столица, а не вашия град......... ай да ви й третото поколение шопи от Витоша..........
цитирайТова пък със софия и другите градове как........ не ви омръзна бе. Няма да се махна от София, защото София е моята столица, а не вашия град......... ай да ви й третото поколение шопи от Витоша..........
9.
анонимен -
Mun40, Mun4oooooooooo
ti si g...
25.11.2010 13:27
25.11.2010 13:27
Mun40, Mun4oooooooooo
ti si gre6ka na prirodata !!!
цитирайti si gre6ka na prirodata !!!
10.
анонимен -
Чак сега виждам тази публикация!
28.12.2011 21:00
28.12.2011 21:00
Ако мога да добавя, че проблемът описан тук е ок! В смисъл това е така, но от нормативна гледна точка това е най-малкия проблем на образованието! За справка да се провери наредба 24 от 6 септември 2006 на Министерство на здравеопазването. После вижте член 9 от Закона за народната просвета и да се провери и правилника за прилагане на гореспоменатия закон. Една наредба противоречи на закон, който пък противоречи на конституцията, която е висш закон на "републиката" и никой друг закон не може да и противоречи. Гореспоменатият парадокс с предметите висока, средна, ниска относителна трудност досега поне не съм намерил експерт, който да може да ми обясни научно и нагледно защо предметите Физическо възпитание и спорт и Изкуства са в графа ниска относителна трудност от 1 до 9 клас и те трябва да бъдат изучавани или първи или последни в учебното разписание за седмицата. При явни доказателства за дискриминация от страна на държавата към горните сфери на културно и физическо, естетическо и културно възпитание завряно в единадесетата дупка на кавала! Това противоречи на всички научни данни и на всичкото отгоре обяснява много господството на чалгата в съвременния живот. Естествено на държавата не и трябва добре образовани, културни и естетически настроени личности. За какво са и? Те обикновено задават много въпроси и са неудобни!
цитирай